På den annen side, har hørt så mange fullstendige forferdelige studiomonitorer - med STOR undring hvordan man kan mikse musikk etter slike "blikk-bokser" - at jeg nesten er litt redd for å spørre dere studio/PA folk om råd

Vel, jeg prøver. Men først, mitt utgangspunkt. Jeg spiller litt selv, har musikkøre, har alltid hatt musikk som viktigst i livet av hobbier/nytelser og har dyrket interessen for hi-fi i fire tiår. Har hatt hundrevis av kilo hi-fi utstyr hjemme... Som låter bra, med ekstrem bra oppløsning, tonal klangbalanse over hele registeret og ellers med mange fordeler hvor PA nok blir litt for "grov." Men, så er det denne live følelesen med PA, spesielt lydtrykket som ikke bare høres men merkes i kroppen, først og fremst som følge av store basselementer og forsterkere og/eller høyttalere som ikke forvrenger ved høye lydtrykk som en del hi-fi lett gjør.
Idioti, men faktisk hørbart innenfor hi-fi, ett sett høyttalerkabler som koster like mye som det jeg lurer på å kjøpe: aktive høyttalere fra Mackie ved 2 stk. HD 1531 og 2 stk. HD 1801. For å ha hjemme i stua, og av og til bruke de i store lokaler.
Noen med ører for råbra hi-fi lyd som har lyst til å mene noe her, i disse Mackie høyttalerne?
Noen som har de spillende som "hi-fi oppsett"
(Jeg har spesielt sansen for de aktive treveiss HD 1531, hva jeg har lest av teknologi som ligger bak disse)
De er grisebillig, syntes jeg. Og jeg tenker å fore de med en Oppo 105 Blue Ray spiller med forforsterker til rett under 15 lapper, med XLR kabling rett til høyttalerne.
Ser JBL har dyrere utgaver av aktive treveiss monitorer med samme størrelse mellomtone og bass, men da koster det veldig mye mer enn Mackie.
For ordens skyld, jeg er ikke interessert i å kjøpe aktive monitorer i plastikk kasser og i toveiss utgave, jeg vil ha mest mulig seriøst aktivt treveiss. Og 18" i bunnen som kan putte på uten at elementene ser ut til å danse ut av kassa.
Bjørnen