I høst fikk jeg satt strøm på mitt nye kontroll/innspillingsrom. Det ligger 16mm2 strømkabel fra huset og ut til garasje.
Det er videre 16mm2 strømkabel fra garasje og opp til kontrollrom.
Fra sikringskap i kontrollrom var det ca 12meter 2,5mm2 til Cadac PSU'er og rackene.
Ahh, det låt fin-fint sammenlignet med 50meter 1,5mm2 skjøtekabel som ble brukt under oppkobling av systemene.
Selv om jeg ikke like å innrømme at jeg tidvis hører litt på "de gale HIFI entusiaster", så har det hendt at jeg hørt etter.
Disse HIFI-folka er ekstremt opptatt av bla. strømtilførsel.
Siden jeg hadde mer 16mm2 strømkabel liggende, tenkte jeg at "det skader jo ikke å prøve".
Jeg byttet ut 12meter 2,5mm2 med 16mm2. Terminerte denne i en 32A 1fas (det går såvidt). Og forgrener meg ut av denne.
Dæven døtte! Hva skjedde?
Jeg har ingen god vitenskapelig forklaring på hvorfor, men det låt betraktelig bedre. Fastere i bunn og generelt bedre definisjon.
Ingen av komponentene i kontrollrommet er særlig strømkrevende, selv ikke Cadac PSU'ene.
Det kan altså ikke forklares med stort strømtrekk.
Det kan heller ikke forklares med lav spenning på nettet, jeg er tilkoblet ganske nær en trafo.
Har ofte 235-238V inn i bua.
Etter denne oppdagelsen/opplevelsen, kan man si det slik at mye annen strømkabel også har blitt byttet ut.
Neste steg blir å "komme seg bort fra" det offentlige nettet, enten via en Powerplant eller godt designet skilletrafo.