Ridere

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

"litt mer feeling i monitor Plz!"
Vegar E
Newbie
Innlegg: 39
Registrert: 30 nov 2003, 14:02
Sted: Sandvika
Kontakt:

Monitor

Legg inn av Vegar E »

Var på en turnè, riktig nok som musikant, og spilte på mange små plasser.
Her hadde jeg satt opp et minste-krav:
"Minimum 2 stk. monitorer på minimum 1 stk. monitorkurs." Et rimelig moderat krav, siden alle spilte rett i DI boks, uten amper...

Svaret da vi ankom opp til flere av stedene:
"Monitor... Det er ingen som bruker monitor her..."

Å skan' gørra a'?
Vegar Engebretsen
Fornes
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 09 okt 2004, 03:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Fornes »

Fikk en rider her i helga også... for et rom på ca 40 kvadrat (som egentlig ikke er konsertscene) ble det bestilt Midas 40-rammers mikser, rack med tre klanger, en delay og 10 kompressorer, fire monitorkurser med sju wedger, 28 par64 riggmonterte kanner, 8 par64 gulvkanner, 8 profiler og 4 wash-hoder. Og selvfølgelig er kun Pearl 2000 bra nok lysbord.

Da jeg ringte arrangør for å le litt av henne fikk jeg beskjed om at "neida. de er klar over hva de får."

Er noe med det med at man burde hatt alternative ridere for alternative scener. Hva er i det hele tatt pointet med rider når man får en rider som er såpass over standarden på scena?[/u]
DaOoPs

Legg inn av DaOoPs »

Kanskje på tide å gjøre noe med dette problemet da...
Hva med å begynne å enten skrive ridere etter spesifikkasjoner for scenen man skal til.. da vet man hva man får og hva man ikke får. Og da blir både get-in og humøret mye bedre.
Hva hvis arrangørene begynte å skrive rider-spec på scenen med en tegning over scenen og hvilket utstyr de KAN tilby, og teknikkerene begynte med å skrive fornuftige ridere som det går ann for en mindre scene og innfri. Det nytter ikke å sende europa-turne rideren til en liten lokal pub... det vet jo alle. Og hva med at man spør om 7 wedger, og man er heldige hvis man klarer å presse inn 4stk på scenen idet hele tatt.
Det samme gjelder når det kommer til lys. Det er helt greit at man VIL ha en pearl2000 eller GrandMA eller noe i den duren. MEn hvis ikke plassen har så bør man kunne ta med seg sin egen. Kan du ikke bruke noe annet så har du ett stort problem eller en fin utfordring.
Fornes
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 09 okt 2004, 03:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Fornes »

Og en annen ting... hvorfor i helsike skal man spesifisere get-in til 14.00 på rider, når backlineteknikeren kommer kl. 12.00 og kjefter på sceneteknikerne fordi alt ikke er satt opp?
Spesielt når det den dagen var én person som ble lurt til å sette opp all backline, mikrofoner, PA, monitormikser, fem kurser og 10 wedger. (Turbosound T330.... gøyale bokser når man er én mann til å sette dem opp... hvorfor har ikke CAC T230 i tillegg? :? )
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Fornes skrev:Og en annen ting... hvorfor i helsike skal man spesifisere get-in til 14.00 på rider, når backlineteknikeren kommer kl. 12.00 og kjefter på sceneteknikerne fordi alt ikke er satt opp?
Spesielt når det den dagen var én person som ble lurt til å sette opp all backline, mikrofoner, PA, monitormikser, fem kurser og 10 wedger. (Turbosound T330.... gøyale bokser når man er én mann til å sette dem opp... hvorfor har ikke CAC T230 i tillegg? :? )
Der kan man se, det lønner seg å sette frem litt kaffe med en gang stjerna dukker opp....
:D J
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Nei fra spøk til alvor. Dette med å lese og forstå ridere er et viktig poeng, men ikke minst det å skrive en realistisk rider. Sånn jeg gjør det har jeg funnet ut funker helt ok. Men så har du da de som innimellom sitter i andre enden og faktisk ikke skjønner hva du ber om. Ok, jeg regner ikke med å få krem-varer hele veien noen som helst plass, men når man som et lite eksempel skriver i rideren at en minimum må ha ti auxer, så er det en grunn for det. En kommer ikke så veldig langt på jobben når bandet skal ha syv monitorkurser og mikseren som er levert har seks auxer.- dette ttil tross for at det står svart på hvitt. Joda, selvsagt burde man ha ringt og undersøkt, men det er jo for å slippe alle disse telefonene i hytt og pine at man sender en raider... Selvsagt finnes det mange måter å løse problemer på, og en telefon gjør livet lettere å leve. Men jeg mener at den bør komme fra arrangør / spillested dersom noe ikke er etter spec. Mulig at det kan virke arrogant på noen, men jeg går faktisk ut i fra at rideren følges når ikke jeg hører noe. Noen som har tanker rundt dette? Eller er jeg som vanlig ute på bærtur? :D
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Må si meg helt enig med John Idar her.

Det er arrangør/ Konsertsted som har booket en artist!
Man går ut ifra at spillested/ arrangør ønsker litt opplysninger rundt dette bandet for å gjøre produskjonen så bra som mulig.
Ting de kanskje ønsker å vite er hvor mange de er i bandet, hva de spiller, om de kommer med egen backline, hvilke mikrofoner de trenger, hvor stor mikser de minimum må ha osv. :) (Ofte kalt: tek.rider)

Så uten å mukke og gjerne på eget initiativ så sender bandets tekniker/managment/bandet selv en teknisk rider til konsertstedet. Der står det svart på hvitt hva bandet MÅ ha for å gjennomføre konserten. det står endel valgmuligheter ang. miksere, mikrofoner osv. Og så står det at om det er noen spørsmål eller om det er noe man ikke klarer å oppfylle ved den tek. rideren så vennligst kontakt: bandets lydtekniker!!!!

*SÅ ENKELT ER DET FAKTISK!! :shock: les ridere, ta kontakt om det er nødvendig! Når dette er gjort og alle er "enige" så blir alt så mye lettere... da nytter det ikke å møte opp 2 timer før get in å begynne å klage.. da kan man bare be fyren om å dra dit peppern gror :!:

ferdig snakka... hope that makes sense... kremt
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Hallgeir
Active Member
Innlegg: 261
Registrert: 26 okt 2003, 19:06
Sted: Oslo

Legg inn av Hallgeir »

Jeg er enig!
Det er jo strengt tatt arrangør som har skrevet under på en kontrakt med et band. Da har arrangør annsvaret for å oppfylle sin del av kontrakten. Ofte velger arrangør å delegere den delen av en kontrakt som handler om det tekniske til en ekstern utstyrsleverandør. Her blir det også vanligvis skrevet en kontrakt hvor bandets krav fremdeles følger med og da er det opp til utstyrsleverandør å oppfylle sin del av kontrakten.
Det kan tenkes at det finnes forhold som tillsier at bandets krav ikke kan imøtekommes, men da er det arrangørs/utstyrsleverandørs annsvar å formidle dette videre til bandets kontaktperson.
Jeg tror jeg aldri jeg har lest en kontrakt som ikke inneholdt en setning som lyder noe slikt som: "Hvis deler av kontrakten ikke kan gjennomføres; ring bla bla bla"

Det er ikke værre enn å bare ringe å få klarhet i tingene, men som et utgangspunk er det en selvfølge å tilfredstille bandets krav!
H_a_l_l_g_e_i_r V_i_g_e heter jeg. Jeg ER paranoid!
DaOoPs

Legg inn av DaOoPs »

Må jo bare si meg 100% enige der. Men for min del begynner jeg og bli ganske lei av raidere når halvparten av dem er 1 år gamle, de klangene som er spesifisert der (er noe som bare en brøkdel av befolkningen tar seg råd til). Og mikrofoner som det er helt umulig å oppspore. Og når man ringer til teknikkeren så KAN han ikke klare seg med noe annet. Han vil kanskje ha 6 wedger. Og denne gangen så har man 2 andre konserter også, men av en eller annen grunn så fikser man dette. Og når bandet og teknikkerene kommer så sier han som regel. "Jeg trenger 2 wedger, og at mikk listen er fra fjor året" Hvis man abselutt må ha noe så bør han bruke det også. Vet ikke hvordan det er i oslo og bergen. Men for min del så vokser ikke wedger på tre, og heller ikke klanger til 40-50 lapper.
Og kanskje derfor har raideren bliitt mer til en morsom tegneserie ting som vi skummer over og ler av. Som sagt så må bandet ha plass på scenen, og det går kanskje ikke ann og oppdrive 4 63amp kurser på en liten lokal pub (denne var rettet til lysfolka).
Lydfokus
Newbie
Innlegg: 42
Registrert: 25 jul 2004, 23:54
Sted: Modum
Kontakt:

Legg inn av Lydfokus »

Har lagt merke til at veldig mange av teknikerene med sinnsyke raidere ikke har utstyr selv. Og når de får tinga de ber om så kan de knappast bruke dem.... Hvorfor kan ikke de med x-tra behov kjøpe tinga de trenger selv ? Ref: Sturla på TrondheimLyd. Han pleier å ha med seg et lite rack me litt preamp's og ting ingen andre sitter på, men som han liker ! Genialt ! (tar så lite plass at flyjobber ikke er noe argument!) Samme gjelder med mikker.... Har du krav utover normalen, kjøp dine egne !!
Mvh
Lydfokus
v/ Bård Åmotsbakken
- Se nu ble det fart i gramofonen!
Brukeravatar
Trond
Pro Member
Innlegg: 586
Registrert: 23 jun 2003, 18:21
Sted: Sogndal
Kontakt:

Legg inn av Trond »

Det er og fleire artister som skyter seg sjølv i foten med raideren. Har opplevd fleire gonger at arrangør avlyser konserten på grunn av at bandet skulle ha ting som t.d.:

2 kasser pils
4 flasker rødvin
6 kinderegg
1 camillete med rosa eske
12 kvite handklær
1/2 kg sjokolade
2 poser maarud potetgull
korg med frukt.
Dagens aviser (vg/dagblad/lokalavis).
20 smørbrød
middag for 6 personer alacarte inkl alkohol holdig drikke.
4 pakker 20 prince.
6 enkelt rom av høg standard.
osv
osv

Fly tur retur, backline osv osv osv. Mange gonger er det nesten rimligare for arrangøren og køyre å hente og levere utstyret og artisten.

Fleire arrangørar er ganske fortvila over alt styret som er for å få til ein konsert, ein spurte meg her om dagen om bandet var her for å drikka eller ha konsert!?!?

Må og presisere at vi her snakker om forholdsvis ukjente band som knapt har hatt ein musikk video på svisj tv.
Trond Øyre - Øyre Lyd

Less is more
Fornes
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 09 okt 2004, 03:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Fornes »

Må bare si det at hos meg blir ridere fulgt til punkt og prikke, da. Og er det noe som ikke stemmer ringer jeg tekniker og/eller bandet for å prate med dem direkte. Skal de ha e604-mikker på tammer, noe jeg ikke har, så ringer jeg og hører om beta56 eller sm57 kan brukes istedet. Noe som sjeldent er et problem. Og de gangene de virkelig skal ha sære mikker (C-ducere e.l.) så tar de som regel med det selv. Jeg setter min ære i å si til meg selv (og mene det) at "Greit, nå er alt i orden med denne rideren."
Det eneste jeg krever til gjengjeld er at folka mine skal få jobbe i fred fram til get-in.
Dessverre har vi også regel hos oss at alt skal gå med et smil uansett. Selv når en gal tekniker insisterte på å kjøre konserten på 120dB etter gjentatte beskjeder om at "Hallo... lovpålagt grense innenfor Bergen Kommune ER tross alt 110dB..."
Svaret: "Nææ.... dB-måleren deres er herpa. Dette er ikke høyt!"
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

sitat:lovpålagt grense innenfor Bergen Kommune ER tross alt 110dB???

Stemmer dette??
Lydforum Administrator/Pensjonist
Helge A. Bentsen
Pro Member Gold
Innlegg: 1208
Registrert: 07 mar 2004, 16:03

Legg inn av Helge A. Bentsen »

Googla litt på saken, men kunne ikke finne noe, men fant en artikkel som var litt morsom. http://www.studvest.no/200115/kultur2.asp


Kan sitere siste del, syns den var spesielt fin.
Hørselstips
Ole Blues er nettopp ferdig og Nattjazzen står for døren. Noen av leserne har kanskje tenkt seg på ANDRE musikkfestivalER i løpet av sommeren også. Studvest hjelper deg å beholde hørselen til høsten.

Når man er på konsert er det noen greie tommelfingelregler man bør ha i bakhodet.
•. Den beste lyden er rett foran miksepulten hvor lydteknikeren står. Her er det ofte ikke så høyt heller. På Kvinner på Randen forestillingen er det for eksempel et gjennomsnittlig lydnivå på 100 desibel målt ved miksepulten.
• Ikke stå med øret inntil høyttaleren. Plasser deg mest mulig mot midten.
• Hvis man vet at konserten muligens blir høy, så ta med ørepropper. Hvis man ikke har selv, har en del konsertsteder slike tilgjengelige.
• Merker man at det blir for høyt, så gå heller lengre bak i lokalet. Der er bedre å ikke se så bra enn å utsette hørselen for unødig høy lyd.
Så dermed skulle alle konsertgjengere være advart. God festivalsommer.
:?
Svar