Ridere

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
Bechie
Active Member
Innlegg: 142
Registrert: 27 okt 2003, 14:03
Sted: Sandefjord

Legg inn av Bechie »

kenneth vadset skrev:Med litt godt humør og kontroll så ordner det seg alltid... Er glad det ikke alltid er likt jeg! da kunne jeg like godt blitt hjemme og sett en ny film! God tur
Veldig glad for at du ser det sånn!! Folk må gjerne komme med så mye rart de bare vill og gjøre så mye rart de bare vil (teknikeren til Kari Bremnes micka jo opp sjøen i steinvika i langesund, f.eks..innmari tøft :) )!

De jeg siktet dette innlegget mot var de som blir sure på systemteknikeren som er der selvom han har lagt det riktig i forhold til stageplotet han har fått.. (de kommer som regel med unnskyldninger som: "Ja, men du må jo skjønnne at...etc...etc...). Hvis alle kommer på jobb med samme innstilling som Kenneth, tror jeg verden hadde blitt en bedre sted å leve :) !

Vi er teknikere alle sammen og har alle stått i samme båt en gang :D :D !!
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
________________________
Mvh
Kai Vidar Bech
Freelance lampetgeneral
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
DaOoPs

Legg inn av DaOoPs »

Men hvis vi går tilbake til utgangspunktet så tror jeg nok at grunnen til at flere og flere lar være å lese raideren er p.g.a at de fleste raiderene er laget for en konsert på en storscene. Hvordan skal en klubbeien/teknikker kunne ta en slik raider seriøst ?
Det er ikke alle her i verden som kan diske opp med utstyr som ligger langt over budsjettet, og vil kun bli brukt en gang for den konserten.
Hvis bandet og folkene rundt dem hadde gjort den jobben og sjekket hvilken plass de skal komme til, osv. før de sendte raideren så hadde vel kanskje en del problemer blitt løst.
Ett eksempel er jo når bandet KREVER 6stk 2x2m trommepodier, og dette er en must. At jeg prøvde flere ganger å forklare at scenen er 6x4m var helt uinterresant.
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Eit lite innspill, bare:

Det er for det meste arrangør som betaler for utstyret. Det hjelper lite å klage på riggen man får, og at den ikkje er i henhold til rider, til lokal tekniker når arrangør ikkje vil/kan betale for anna. Det er ikkje alltid den stakkaren som er skremt ut på jobb sin feil at ting er som det er, at han har fått med seg det utstyret han har fra lageret, eller at stedets faste anlegg er i den stand det er.

...og ja, eg har dessvere vært i mange sike situasjoner sjølv. Det er for mange teknikere her i landet med total mangel på folkeskikk og sunn fornut. Man må selvfølgelig ha lov til å si fra om ting ikkje er som det skal eller bør, men det er lov å bruke hodet.

-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Brukeravatar
soundman
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 09 aug 2004, 14:29
Kontakt:

Legg inn av soundman »

Denne situasjonen kan du som "house guy" eller systech på det enkelte arangementet unngå. Når du får tilsendt en raider, og den viser seg å være langt over busjett, så ta kontakt med den aktuelle teknikeren og si ifra. De aller fleste av oss har levd i mange år med lavbudsjett-løsninger, og er i stand til å få ting til å funke likevel. Men om jeg sender en raider, hører ingenting, kommer på jobb og får f.eks. for få monitorkurser, da blir jeg irritert. Dersom systech/house guy/teknisk ansvarlig tar en telefon og forteller med at "desverre kan vi ikke stille med det du ber om, pga budsjett" da er saken en annen. Da har man mulighet til å kunne tenke gjennom situasjonen på forhånd, i stedet for å kjøre løsninger på sparket.. Så er det selvsagt forskjeller på hvordan folk takler det de for presentert - uten å nevne navn, så hadde jeg i sommer en laaang diskusjon med en tekniker som absolutt skulle ha en H3000 på front. Budsjettet mitt tillot en H1000, men det var ikke bra nok.... I det man møter slike totalt irrasjonelle holdninger, er mener jeg at det er plass for tilpasninger. Ok, fyren var et kjøtthue, heldigvis hadde jeg han bare på plassen en dag..
--
If it sounds good, it is good. If it sounds bad, change something. If that make it sound worse, change it back.
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Så absolutt enig med deg. Poenget mitt var bare å belyse at det ikkje alltid systech/house guy/teknisk ansvarlig er ansvarlig eller informert om situasjonen før skaden er skjedd og at det derfor ikkje alltid er nødvendig eller har nokon hensikt å ta fram kjøtthueattituden med det samme man kommer til spillestedet.

Vi har vel tidligere i denne diskusjonen blitt enig om at det er "kjøtthueteknikeren" sitt ansvar å forsikre seg om at rideren er mottatt, lest og forstått.

Men har man gjort alt dette og sjekket og snakket med involverte i forkant og ting likevel ikkje er i henhold til avtale er kjøtthueattitude på sin plass. Folk som "sover" på jobb bør få høre det så de lærer til neste gang eller finner seg noko anna å gjere.

-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
DaOoPs

Legg inn av DaOoPs »

En liten pekepinne her kunne jo kanskje vært at managementet hadde satt seg ned med lydteknikkeren og snakket ilag.
Hvorfor ikke sette sammen en rider for store arrangement/festivaler og en vanlig klubb rider der di har satt opp en fornuftig rider som alle kan bli enige om. Da hadde det vært enklere for både arrangør og lydteknikker å sammarbeide. Forsteden at det står 1xXXX mikrofon av ett ukjent, dyrt merke, når det går ann å bruke en f.eks. SM57. Så står det en SM57 men XXX mikrofonen står i parantes bak.
Dette er jo ikke så vanskelig. Men alle teknikkerene har blitt så sinnsykt pripne på utstyret. Jeg skjønner at kanskje alle vil ha en 960 som klang, men hvor mangen er det som har den. Kun de største lydfirmaene har denne, og dette vet jo alle. Så hvorfor gidde og skrive det da i heletatt ??
Tor Dehli
Active Member
Innlegg: 156
Registrert: 07 jul 2003, 19:25
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Tor Dehli »

Det meste kan løses på forhånd, dersom man tar konatkt!
Husker for noen år siden, da Manfred Mann Earth Band spilte på gimlemessen i Kristiansand. De hadde satt opp en følgespot i rideren, og forlangte å få det når de kom. Lys-leverandøren prøvde å forklare dem litt om når sola gikk ned i Norge, men talte for døve ører.
Resultatet ble at de fikk sitt 3 meter høye riser, med følgespot på toppen. Men siden sola sto rett inn på scenen, så var det jo overhodet ingen som kunne se hva fyren lyste på...
Tor Dehli
LTI AS
Kristiansand
Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av John Idar Bakke »

Han fikk da vel gjort jobben sin? Ingenting er som å sitte å tvinne tommeltotter under show...
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
knuhe
Newbie
Innlegg: 32
Registrert: 20 nov 2003, 14:36
Sted: Porsgrunn

Legg inn av knuhe »

DaOoPs skrev:En liten pekepinne her kunne jo kanskje vært at managementet hadde satt seg ned med lydteknikkeren og snakket ilag.
Hvorfor ikke sette sammen en rider for store arrangement/festivaler og en vanlig klubb rider der di har satt opp en fornuftig rider som alle kan bli enige om. Da hadde det vært enklere for både arrangør og lydteknikker å sammarbeide. Forsteden at det står 1xXXX mikrofon av ett ukjent, dyrt merke, når det går ann å bruke en f.eks. SM57. Så står det en SM57 men XXX mikrofonen står i parantes bak.
Dette er jo ikke så vanskelig. Men alle teknikkerene har blitt så sinnsykt pripne på utstyret. Jeg skjønner at kanskje alle vil ha en 960 som klang, men hvor mangen er det som har den. Kun de største lydfirmaene har denne, og dette vet jo alle. Så hvorfor gidde og skrive det da i heletatt ??
Helt enig med deg!

960 er en brilliant klang, men hvorfor alltid sette så høye krav?
Jeg synes at ridere skal spesifisere det som kan godtas som et absolutt minimum. Men får jo gjort den samme jobben (om ikke med så fancy utstyr), med andre merker/modeller også.

Jeg kunne feks. tenke meg å lage en rider til bandet med H2000 som minste krav (trenger vel 28 kanaler), men samme jobben kunne jo blitt gjennomført vel så bra med et Delta 32 ch...
Knut Henriksen
Brukeravatar
soundman
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 09 aug 2004, 14:29
Kontakt:

Legg inn av soundman »

Jeg har egentlig gjort det til regel å sette foretrukket først, så akseptabelt. Samtidig gjør jeg dette klart slik at når raideren blir lest, så er det ikke tvil om hva som er hva.

Det mest irriterende jag har vært borti, var en (jeg skal unngå å nevne navn) som absolutt skulle ha en KMS 105 til vokal. Joda, en fantastisk mikrofon, men den er ikke så lett å få tak i. Så jeg gikk gjennom en del runder med leting, og enda flere runder med smisking for å få tak i en slik. Det gikk seg jo til, jeg fikk tak i en, men da vi kom til prøvene sa artisten at han hadde spesifisert denne mikrofonen "for morro skyld" og forventet ikke å få den. Bare ved en anledning tidligere hadde han fått en slik. Da mener jeg at det burde stå Foretrukket: Neumann KMS 105. Akseptabelt: blahblah.

Just my two cents.
--
If it sounds good, it is good. If it sounds bad, change something. If that make it sound worse, change it back.
Frode Trondahl
Pro Member Silver
Innlegg: 1119
Registrert: 28 nov 2003, 17:52
Sted: OSLO/ Sørlandet en gang iblant.

Legg inn av Frode Trondahl »

Jeg hørte en historie om at det året Soundcraft Europa kom på markedet, da hadde 90 % av banda som skulle på kalvøya, satt den opp som hoved preferanse.
Avab leverte hvist nok det året en Europa på hoved scenen.

Men da banda kom, viste det seg at det var ingen som faktisk kunne bruke den.
Den eneste teknikeren som kunne Europaen var teknikeren til Bryan Adams. Og han hadde i tillegg med sin egen Europa.

(Noen som kan bekrefte dette, eller er det bare en vandre historie???)

Moralen er at, man ikke skal be om utstyr man faktisk har brukt og har erfaring med.

Selv om det er kult å skrive XL 4 på rideren, er det ikke kult den dagen du får en, og ikke kan bruke den.
Brukeravatar
soundman
Newbie
Innlegg: 22
Registrert: 09 aug 2004, 14:29
Kontakt:

Legg inn av soundman »

Hehe, morro! Aldri hørt den historien.. Skal prøve å få den bekreftet..
--
If it sounds good, it is good. If it sounds bad, change something. If that make it sound worse, change it back.
Brukeravatar
Musicman
Newbie
Innlegg: 4
Registrert: 30 aug 2003, 05:13
Sted: Kristiansand

Legg inn av Musicman »

Frodelyd skrev:Selv om det er kult å skrive XL 4 på rideren, er det ikke kult den dagen du får en, og ikke kan bruke den.
Jo det er kult å ha XL4 på rideren og jo den er kul å skrue på. Men hvor, mange band i norge (som har tenkt å få noe jobber da) kan forlange XL4 på rideren?
Fornes
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 09 okt 2004, 03:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Fornes »

Må si jeg har vært heldig.
Holder bare til på en mindre klubbscene, men det er relativt store nasjonale navn som spiller der.
Hender ofte jeg får ganske stormannsgale ridere, men med en telefon pleier ting å løse seg.

En gang ting ble litt irriterende.
Fikk en rider for en større norsk artist.. var bestilt åtte monitorkurser med 12 wedger. Vi har fire kurser med sju wedger på en scene på ca. 26m2.
Pleier å holde i massevis.
Ringte tekniker, som sa at monitorer var det eneste de nektet å fire en tomme på. Men å kutte ut seks spor og to klanger var helt ok.
Etter å ha kranglet i fem timer med arrangør angående utleie og truet med avlysning med mindre de betalte leiesummen for fire kurser og fem wedger fikk jeg ta tak i det de trengte.
Da konsertdagen kom og bandet med tekniker hadde ankommet huset fikk jeg beskjed om at de "glemte" å nevne at de hadde in-ear system. De ekstra kursene var bare en unnskyldning til å stable 12 wedger på scena... for å se kule ut.

Navn er fjernet da undertegnede ikke er videre glad i drittslenging.

Mvh.
Svein Erik Fornes
Fornes
Newbie
Innlegg: 9
Registrert: 09 okt 2004, 03:03
Sted: Stavanger

Legg inn av Fornes »

For ikke å snakke om ukas sitat:
"Vi spiller HØYT, så husk å ha nok power!"

Mvh.
Svein Erik Fornes
Det Akademiske Kvarter
Svar