Ridere

Her diskuteres alt innen PA

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Brukeravatar
John Idar Bakke
Pro Member
Innlegg: 391
Registrert: 10 jun 2003, 12:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Ridere

Legg inn av John Idar Bakke »

Hvorfor har det stort sett helt blitt slutt på at folk leser ridere de får tilsendt? Noen som har noe forklaring på dette?
Hvorfor skal alle på død og liv være så Jævlig anonyme her!? Tørr dere ikke stå for meningene deres? (Det holder ikke med bare fornavn...!!!)


Sjekk http://www.johnib.no
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Dårlige erfaringer?
Det var nytt for meg. Leser alle jeg får tilsendt jeg. :)
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Brukeravatar
Stig Kamonen
Site Admin
Innlegg: 92
Registrert: 05 jun 2003, 13:27
Sted: Høyanger
Kontakt:

Legg inn av Stig Kamonen »

En forklaring kan være at teknologien tar mer og mer over her i verden, og folk slutter og snakke med hverandre. Alle har vel tilgang på en telefon, så det er jo bare å ringe vedkommende i god tid på forhånd for og sjekke om han har mottatt, lest og forstått rideren...
-Stig
Asbjørn Ebbesvik
Moderator
Innlegg: 11
Registrert: 28 aug 2004, 15:33
Sted: Oslo

Legg inn av Asbjørn Ebbesvik »

Tekniske ridere er så å si alltid utdaterte, har nesten aldri fått en rider som er 100% korrekt...telefonkontakt er et must..
Asbjørn Ebbesvik
sarath
Active Member
Innlegg: 148
Registrert: 17 jun 2004, 09:57
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av sarath »

jeg har vanskelig for å ta enkelte ridere på alvor, feks:

"vi vil hahøy basstrommelyd fordi trommisen vår spiller så satans fort..."
"vi skal bruke synth, fint om dere skaffer en fender rhodes, eller diske opp noe lignende."
"vi skal ha strobe."
"melk og pære"
Brukeravatar
Bechie
Active Member
Innlegg: 142
Registrert: 27 okt 2003, 14:03
Sted: Sandefjord

Legg inn av Bechie »

sarath skrev: "vi skal ha strobe."
Etter X antall kulturmønstringer og anna Skit, er dette vellkjente linjer.
"Masse blinkende lys"
"Røyk og sånn hvitt lys som blinker fort"
"Høy gitar!"
"Masse talent i monitor!"

Og her kunne man fortsette...
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
________________________
Mvh
Kai Vidar Bech
Freelance lampetgeneral
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Om alle som sender ut teknisk raider (dvs.Oss!!) Kunne vært litt mere påpasselig med å oppdatere og skrive "fornuftige" og "riktige" raidere så hadde kanskje folk begynt å ta de mer på alvor.

Jeg for min del oppdaterer raiderene mine jevnlig og skriver egne raidere/inputlister til "forskjellige" arrangementer.. (les: Konsert, festival, event osv.)

Jeg forventer at raideren min blir lest og tatt på alvor.. og raidere er jo ofte endel av en kontrakt så om de ignoreres og ikke blir lest så kan man jo lage ett sant skjærsilden :twisted:

* Det er jo en grunn for at man sender raidere/stageplot/inputlister!!!
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Cyberjens
Active Member
Innlegg: 101
Registrert: 04 aug 2003, 01:10
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg inn av Cyberjens »

Det skal tilføyes at det svært ofte er management som sender ut ridere. Eit par av landets ledende management er ekstreme på å sende ut gamle og ubrukelige ridere. Pleier alltid så langt det lar seg gjere å oppfylle ønsker i henhold til rider og gjere klar linjer, mikrofoner og inserts, men særs ofte kommer bandet og forteller meg at "denne rideren er over to år gammel og ikkje i nærheten av det som er dagens behov".

Det er band/management/lydmann sitt ansvar at riktig rider blir sendt og godkjent. Ikkje utleiepartner eller arrangør.

Pleier å sette dato på mine ridere som angir når dei sist vart oppdatert og kven som gjorde det. Alternativt kan riderene nummereres slik at utleiepartner/arrangør har noko å referere til under evt. telefonsamtale.

Eit anna poeng når ein skriv ridere er å merke av spesielle ting som er absolutte krav. Det er ikkje alltid nødvendig eller hensiktsmessig med 64 kanaler og 8 veis aktivt delt PA og lexicon 960L og monitormiks med 8 stereo IEM og 10 par stereo wedge, drumfill og sidefills. Skulle man ha dette på alle "klubbjobber" eller events, ville det i mange tilfelle ikkje være plass til publikum. Eksempel på absolutte krav kan være spesiell type vokalmikrofon, basstrommemic eller ein effekt/klang med spesielt program (t.d. tap delay, lexicon "Large Hall" osv.) som er vesentlig for å faktisk kunne gjere den konserten man skal.

Dette vil kankje være med å bidra til auka respekt for tekniske ridere

-RUBEN-
-RUBEN LERVÅG-
---
"Musikalske mennesker er så absurd urimelige. De ønsker alltid at man skal være totalt stum når man selv lengter etter å være totalt døv."
Oscar Wilde
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Ja, gode poeng her!
Uansett om det er managmentet eller mora di som sender teknisk raider til ett spillested så mener jeg det er teknikeren som er med bandet og skrur sitt ansvar (fortsatt..) at riktig raider osv. er levert god tid på forhånd!!
Om ikke den er det så er det bandets/ teknikers problem!!!

:D
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Mads Størkersen
Site Admin
Innlegg: 255
Registrert: 05 jun 2003, 16:18
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mads Størkersen »

Må si meg litt uenig med deg der Kenneth.
Mye av grunnen til at ridere er feil er pga av management. Selv om tekniker sender ny rider til management (som sitter på alle mailadresser/faxnr etc) så er det ikke sikkert at samme rider blir sendt videre (og i hvertfall ikke uten endringer).

Men telefonkontakt kan avsløre de fleste feil på forhånd.
Mvh
Mads Størkersen

Lydforum Admin
Kenneth Jensen
Pro Member
Innlegg: 640
Registrert: 15 jul 2003, 16:27
Sted: lillestrøm
Kontakt:

Legg inn av Kenneth Jensen »

Ok.. i give up :wink: Managmentet sitter vel på endel ansvar der..men klarer tydeligvis ikke å ta ansvaret..ikke bra!!

Vel, la oss håpe på bedre tider
Lydforum Administrator/Pensjonist
Brukeravatar
Hoba
Pro Member
Innlegg: 436
Registrert: 03 aug 2003, 12:50
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Hoba »

Som hu sa kjerringa innerst i sognefjorden når vi kom og spurte om de ikke hadde fått rideren : Reidar ? Ken e d ? ?
DaOoPs

Legg inn av DaOoPs »

Tror nok flere hadde lest riderene hvis enkelte teknikkere hadde roet seg ned litt med krav. Det nytter ikke å sende inn en rider som er beregnet på en stor konsert på spektrum eller i den duren, når bandet skal spille på en liten klubb. OG hva med mikrofon og klang utvalget. Hva med i tillegg til ønskelig utstyr, skrive ett "krise" alternativ. Som f.eks. at istedenfor en X-mikrofon så kan jeg bruke SM57 eller noe i den duren.
Brukeravatar
Bechie
Active Member
Innlegg: 142
Registrert: 27 okt 2003, 14:03
Sted: Sandefjord

Legg inn av Bechie »

Dette er forsåvidt kanskje litt off topic, men alikevell:

Hvorfor er det såpass mange som ikke oppdaterer inputlistene i rideren? Har gjort x antall system-jobber (bare lampetter jeg selv skrur.. :oops: ) og legger DI-bokser etc klart også kommer bandet også får man beskjed om at "Ja, det er forresten litt forandring i rideren...". Hvor mange kalorier koster det å lage et PRESIST stageplot og en RIKTIG inputliste?

"Eg berre spyr", som han sa.. :D
- Assuming is the mother of all fuckups!!!!!
________________________
Mvh
Kai Vidar Bech
Freelance lampetgeneral
Tlf. 915 22 579
Mail: kaivbech(at)gmail.com
Web: http://www.lysmann.no
Brukeravatar
kenneth vadset
Active Member
Innlegg: 62
Registrert: 16 jul 2003, 15:52
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av kenneth vadset »

Grunnen er nok ganske enkel:
1: man er lat
2: man har ikke pc
3: man er mystisk
4: man har med levende musikk og levende musikanter å gjøre. Våre kjære musikanter enten bytter på hva de har med av ulike årsaker(ikke like gøy å ha med orgelet sitt på flyet alltid), eller kanskje bytter seg selv ut med noen andre(heretter kalt vikar). Vikarene har også ofte andre instrumenter med seg, som fa gjerne krever en endring i rider. Jeg for min del pleier å ta kontakt med den enkelte leverandør som er ukjent med hvilke band jeg kommer med og forklare rider. Eller om det er endringer jeg vet om så gir jeg beskjed om det... men hvor ofte har ikke de musikalske kunstnerne våre pakket sekkene og eskene sine full av rare nye dingser med på jobb:) Med litt godt humør og kontroll så ordner det seg alltid... Er glad det ikke alltid er likt jeg! da kunne jeg like godt blitt hjemme og sett en ny film! God tur
fagmann
Svar