Forening/forbund for freelance-teknikere?

Her kan nybegynnere og "ferskinger" innen lydbransjen stille spørsmål og kanskje få svar på ting man lurer på. Ingen spørsmål er for dumme!

Moderatorer: Rune Skramstad, Mads Størkersen

Svar
Dag Tømmerbakke
Newbie
Innlegg: 1
Registrert: 19 jul 2009, 02:58

Forening/forbund for freelance-teknikere?

Legg inn av Dag Tømmerbakke »

Hei.

Blir forsåvidt min første post på dette forumet. Jeg er usikker på om dette er den riktig kategorien å poste denne tråden i, men, men...

* Fins det noe slags forbund eller forening for freelance-teknikere i undeholdningsbransjen?
* Fins det noen bestemmelser ala tariffavtaler eller lignende om hva teknikere egentlig skal ha betalt i timen, per 10 timer (dagshyre) osv?

De jeg jobber for nå betaler meg 2000kr i dagshyre (pr. 10 timer) som juniortekniker og timesbetaling for alt utover 10 timer, men jeg har også vært borti at dagshyre vil si pr. 10 timer og alle timer utover det.

* Hva er tendensen på dette ellers i landet?


Takker for svar!
Axdahl
Newbie
Innlegg: 3
Registrert: 09 nov 2009, 01:08

Re: Forening/forbund for freelance-teknikere?

Legg inn av Axdahl »

får selv også 2000 per jobb, fikk faktisk det for 17 timer arbeid og.. litt dårlig egentlig
Håkon Aksdal
Brukeravatar
Tom Hansen
Pro Member
Innlegg: 367
Registrert: 19 jan 2006, 22:06
Sted: 9325 Bardufoss
Kontakt:

Re: Forening/forbund for freelance-teknikere?

Legg inn av Tom Hansen »

Vi praktiserer dagshyre og vare hele dagen, og beregner 2500 i hyre uansett om det varer 3 timer, eller 15 timer. Når jeg begynte i bransjen var det mye jobbing uten lønn. Var bare glad for og få hjelpe til.
Tom Hansen
_________________
he-he. Hadde vært artig å testa basstromma på anlegget til Pink Floyd......mens Eddie hørte på.
Anders Svinndal
Active Member
Innlegg: 92
Registrert: 08 jun 2006, 14:41
Sted: Oslo

Re: Forening/forbund for freelance-teknikere?

Legg inn av Anders Svinndal »

Dag Tømmerbakke skrev:Hei.

Blir forsåvidt min første post på dette forumet. Jeg er usikker på om dette er den riktig kategorien å poste denne tråden i, men, men...

* Fins det noe slags forbund eller forening for freelance-teknikere i undeholdningsbransjen?
* Fins det noen bestemmelser ala tariffavtaler eller lignende om hva teknikere egentlig skal ha betalt i timen, per 10 timer (dagshyre) osv?

De jeg jobber for nå betaler meg 2000kr i dagshyre (pr. 10 timer) som juniortekniker og timesbetaling for alt utover 10 timer, men jeg har også vært borti at dagshyre vil si pr. 10 timer og alle timer utover det.

* Hva er tendensen på dette ellers i landet?


Takker for svar!
Som en av dem med alt for lang :shock: fartstid i bransjen bør jeg kanskje si noe om dette.

De fleste i vår bransje er ikke organisert på noen måte. Svært mange har heller ikke noen fast stilling, men jobber som frilansere hvor man må selv må sørge for å ivareta en levelig inntekt og trygghet i form av forsikringer etc. Så vidt meg bekjent finnes det heller ingen fagforbund for konsertlydteknikere her til lands. Det nærmeste man kommer er nok Film- og teaterteknisk forening (http://www.fttf.no), som organiserer mye teknisk personell (lyd, lys og scene) i teatre, kulturhus og andre kulturinstitusjoner rundt i landet - altså hovedsaklig personale med faste arbeidskontrakter. Et annet alternativ er jo Musikernes fellesorganisasjon (http://www.musikerorg.no) som organiserer de fleste av landets musikere, samt en del lyd- og lysteknisk personale. Jeg vil tro at sistnevnte har mest erfaring når det gjelder å organisere selvstendig næringsdrivende, men jeg vil anbefale å kontakte begge for å se hva de har å tilby. Selv er jeg ikke organisert i noen av disse.

Siden de fleste av oss er uorganiserte selvstendig næringsdrivende, finnes det heller ingen tariffer å forholde seg til. Jobber du som snekker kan du selvfølgelig ikke forhindre at en østeuropeisk kollega tilbyr sine tjenester til halve prisen av hva du synes er en anstendig lønn. Slik er det dessverre også i vår bransje. Det finnes en del folk i vår bransje som jobber mer eller mindre på hobbybasis, og som tilbyr sine tjenester for en pris som er helt umulig å leve av. (Jeg har sett utleie av PA med tekniker for under kr 2000,-!!!) Det har også vært en holdning i bransje tidligere om at hvis man får noen hundrelapper i hånda og fri øl i baren bør man være fornøyd. Dessverre kan man ikke leve av bare øl, langt mindre forsørge seg selv og evt. familie. Heldigvis er dette i ferd med å snu.

Jeg mener derfor at vi bør bli langt flinkere til å prissette våre tjenester. Kr 2000,- for å jobbe i 15 timer hører ikke hjemme noen steder, og er selvfølgelig umulig å leve av - etter min mening burde det vært minst det dobbelte. (Noen som har leid inn en rørlegger i det siste, og sett hva de tar seg betalt?) Et eksempel: Er man ansatt i staten med en årslønn på rundt 400k (ikke veldig høyt!) tilsvarer dette drøyt 1700,- pr dag (230 dager pr. år). Da er en arbeidsdag 7,5 timer - skulle man jobbet 15 timer med tilsvarende lønn ville det blitt kr 3400,-. Da har jeg imidlertid ikke regnet med overtidstillegg som jo er normalt i alle faste arbeidsforhold. Som fast ansatt betaler din arbeidgiver ditt kontor og de fleste andre utgifter i forbindelse med jobben, du er sikret sykepenger fra dag 1, gunstige forsikringsordninger osv. osv. Som selvstendig næringsdrivende må du dekke alle disse utgiftene selv og i tillegg har du usikkerheten ved at det ikke alltid er nok jobber, slik at det kan bli perioder med lite inntekt. Bør vi ikke da beregne oss en lønn som er vesentlig høyere enn statsarbeideren i eksempelet ovenfor??? Hører gjerne andres meninger om dette.

Mvh
Anders
Brukeravatar
Jens Tore Fremmegård
Active Member
Innlegg: 290
Registrert: 15 okt 2005, 02:35
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Forening/forbund for freelance-teknikere?

Legg inn av Jens Tore Fremmegård »

Jobber til daglig i IT-bransjen. Der koster jeg nærmere tusenlappen per time.
I min ungdom jobbet jeg i dagligvarebutikk for 80 kr i timen.

Det er litt problematisk at ikke vi i bransjen ikke har noe "fast" time/dag-pris. Dette gjør at enkelte leker Rema1000 og drar ned prisnivået for hele bransjen, mens andre overpriser seg.
Jens Tore Fremmegård
Teknikkhuset AS
http://teknikkhuset.no
Svar